Nieuws

Appeltaart-bezorging en informatica

Zoals wellicht bekend, ben ik naast docent informatica bij GSG Guido ook wetenschappelijk onderzoeker aan de Radboud Universiteit. Mijn onderzoek gaat over het onderwijs van algoritmen, een onderdeel van de theoretische informatica. De meeste leerlingen vinden dit onderwerp maar saai en moeilijk, en ik denk dat we het uitdagender kunnen maken. Dat probeer ik te doen door gebruik te maken van aansprekende contexten, daarmee bedoel ik toepassingsgebieden waarin je die algoritmen tegenkomt. Die contexten wil ik met leerlingen bedenken, omdat ik benieuwd ben met welke ideeën zij komen.

Daarom heb ik in mijn V6-klas onderzoek gedaan om te bestuderen hoe je samen met leerlingen contexten voor algoritmen kunt bedenken. Leerlingen kregen eerst les over algoritmen en vervolgens hebben ze nagedacht over contexten voor de behandelde algoritmen. Als dank voor deze medewerking aan mijn onderzoek had ik beloofd dat ik in de les daarna op appeltaart zou trakteren. Maar toen kwam het coronavirus en gingen we op afstand lesgeven…

Achteraf is het heel bijzonder dat alle activiteiten voor mijn onderzoek precies afgerond waren voor de school dicht ging. Dit is de laatste studie in het kader van mijn promotie-onderzoek en ik weet hoe opgelucht ik die middag was dat ik nu alle data verzameld had. Toen besefte ik nog niet dat dat ook direct de laatste les was die ik in het ‘voor-corona’ tijdperk had gegeven. Lessen gingen door op afstand, de laatste toets werd vervangen door praktische opdrachten en een mondeling en inmiddels hebben alle leerlingen het vak informatica afgerond.

Maar… ze hadden nog geen appeltaart gekregen, en daar werd ik toch wel regelmatig door de leerlingen aan herinnerd. Appeltaart langsbrengen dan maar! Net als een pakketbezorger: appeltaart bij de voordeur neerleggen, aanbellen en een paar meter naar achter stappen. Maar wat is dan de kortste route als je bij alle leerlingen appeltaart wilt bezorgen? Zonder het te beseffen had ik hier een nieuwe context voor het ‘handelsreizigersprobleem’. Dit probleem gaat over het bedenken van de kortste route langs een aantal steden waarbij je begint en eindigt op dezelfde plaats. Dit is een beroemd probleem in de informatica en de wiskunde omdat er geen efficiënt algoritme bekend is dat de optimale route berekent. Je kunt alle mogelijkheden bepalen en dan kijken wat de kortste route is, maar dat duurt erg lang omdat er heel veel mogelijkheden zijn, zeker als het aantal steden groter is dan 10.

Tijdens de onderzoeksactiviteiten hadden de leerlingen ook nagedacht over contexten voor dit handelsreizigersprobleem en ze kwamen met boeiende ideeën: wat is de kortste route in een pretpark als je in zoveel mogelijk attracties wilt? Wat is de kortste route op de open dag van een universiteit als je zo efficiënt mogelijk langs alle kraampjes wilt? En nu had ik dus nog een nieuwe context: wat is de kortste route als je bij al je leerlingen appeltaart wilt bezorgen?

Jacqueline Nijenhuis-Voogt
Docent informatica

Deel deze activiteit via: