Nieuws

BLOG: Er moet toch geléérd worden?!

Een uitspraak die in de conservatieve hoek nog weleens wordt gedaan wanneer er weer het zoveelste project wordt aangekondigd. Voor anderen is zo’n project gewoon een gezellige dagbesteding in plaats van een dagje school.

Afgelopen en komende schoolweken zijn er weer een flink aantal projecten en excursies: Globaland, the Real game, buitenlandexcursies, LOB-projecten… Ik vind het heerlijk, even buiten de grenzen van het schoollokaal waar de muren soms op je af kunnen komen. De afgelopen 3 dagen veranderde de eerste verdieping van de onderbouwlocatie in één groot naaiatelier of, zoals de wat minder enthousiaste collega het zou verwoorden, een klerenbende. Midden in die klerenbende waren leerlingen aan het overleggen, werden er ontwerpen gerealiseerd, werd er samengewerkt, werden er ideeën en kledingstukken uitgewisseld en kwamen de mooiste creaties tot leven. Gezellig tijdverdrijf of juist leerzame bezigheid?

Bij CKV en Beeldende Vorming is dit de praktijk van alledag. Door middel van projecten probeer ik vaardigheden en kwaliteiten aan te leren of te ontwikkelen die wellicht niet altijd even meetbaar zijn dan het antwoord op een meerkeuzevraag. Dat maakt mijn vak zo enorm boeiend en tegelijk lastig. Ik moet soms discussies aangaan die een wiskundedocent nooit zal hoeven te voeren.

“Meneer, maar ik ben heel slecht in tekenen dus mag ik gewoon een 6?”

Er wordt met de ogen gerold wanneer ik zeg dat ze toch ook niet naar hun wiskundedocent gaan wanneer ze een 4 voor hun repetitie hebben, en of ze dan even een 6 mogen omdat ze slecht zijn in wiskunde.
Ik leg vervolgens uit dat creativiteit iets is wat je kunt ontwikkelen en dat we creativiteit niet moeten verwarren met handigheid. Ten onrechte noemen we iemand die exact volgens het voorbeeld theezakjeskaarten vouwt creatief. Knap en wellicht esthetisch, dat wel, maar met creativiteit heeft het vrij weinig te maken. Aan de andere kant geef ik aan dat creatief boekhouden ook een vorm van creativiteit is. (De, in de eerdere blog [klik hier] genoemde, Spakenburgse oren zijn weer gespitst.) Creativiteit heeft veel meer te maken het bedenken van oplossingen dan met het exact een ansichtkaart kunnen naschilderen.

De collega’s die ‘echte’ vakken geven noemen onze kunstvleugel weleens gekscherend de knutselhoek. Stiekem denk ik weleens dat ze jaloers zijn. Wat is er nu heerlijker dan lekker in de rondte te knutselen en te hobbyen en daar een prima belegde boterham aan over te houden!? Het mooie is dat je er ongemerkt zoveel van opsteekt, waar leer je nu in één jaar te presenteren, onderzoeken, website bouwen, filmen, analyseren, een controversiële voorstelling bezoeken en beoordelen… zal ik nog even doorgaan?

En die klerenbende op de onderbouw? Die was binnen een kwartier opgeruimd, terwijl de leerlingen druk bezig waren met het oefenen van hun presentaties: De modeshows waar een groot aantal ouders vol trots stond te glunderen hoe hun kroost stond te shinen!

De klerenbende:

 

– Walter Leendertse, Docent CKV en Beeldende Vorming

Deel deze activiteit via: