Nieuws

Flatten the curve? Niet die van het leren!

 In de afgelopen maanden zijn we in de ban van Covid-19 geraakt, ook op Guido. Nog steeds woedt de Coronapandemie wereldwijd in een crisis van ongekende omvang. Onzeker is het hoe het komende jaar er uit zal zien.    

We waren als maatschappij gericht op het afvlakken van de Corona-curve. Iedereen stond vanaf die ene persconferentie van het kabinet in maart voor enorme uitdagingen: in gezinnen, waar werk, gezin en school in huisquarantaine gemanaged moest worden,  op school moesten we bijna vanuit het niets onderwijs op afstand vorm geven. Dat deden we allemaal om de druk op de gezondheidszorg te doen afnemen.

Terwijl de Corona-curve naar beneden moest, was er een andere curve die niet hoog genoeg kon zijn: de curve van het leren.

Terwijl de Corona-curve naar beneden moest, was er een andere curve die niet hoog genoeg kon zijn: de curve van het leren: het was nodig om in de leerstand te gaan staan. Hoe combineer je het thuiswerken met je gezin?  Hoe blijf je gemotiveerd voor je leerwerk? Hoe geef je onderwijs op afstand? Hoe kun je je leerlingen bereiken? Hoe houd je de spanningsboog van leerlingen vast? Hoe raak je met jouw mentorleerlingen in gesprek? Hoe gaan we om met toetsen, met de kwaliteit van ons onderwijs? Hoe zetten we digitale middelen als MS Teams zo goed mogelijk in? Hoe zorgen we voor heldere en duidelijke communicatie? Hoe kunnen we het welbevinden van leerlingen zo goed mogelijk stimuleren? Allemaal vragen die naar bovenkwamen en ons collectief in de leerstand hebben gezet. Die leerstand maakte creativiteit en energie los aan de ene kant,  ook bleek dat we niet alle verwachtingen konden waarmaken, kracht en kwetsbaarheid gingen samen.

Bij leren hoort ook diepgaand reflecteren, het is nuttig daarvoor uitgebreid de tijd te nemen. Dat hebben we  op school geprobeerd: input van leerlingen, ouders en medewerkers hebben we gelegd naast wat we vooraf hadden bedacht. Docenten hebben met elkaar gesproken over hun lessen, wat ging goed, wat wil je vasthouden uit deze periode als je weer gewoon kunt lesgeven? Wat ging er mis en wat leren we daarvan?  

De zomerperiode is een aangename periode van rust en bezinning. Psalm 90 moedigt ons daarbij aan en zegt het treffend: Leer ons zo onze dagen te tellen dat wijsheid ons hart vervult. 

 

Door: Arriën Boes

Deel deze activiteit via: