Nieuws

Meer dan het examen

De eindexamens gaan definitief door. Vorige week werd het besluit hierover door het kabinet genomen. Na veel discussie en uiteenlopende meningen werd de knoop doorgehakt. Het is geen geheim dat ik geen voorstander ben van een centraal eindexamen (CSE) in de huidige vorm. Zeker in deze tijd niet. Door de anderhalve meter regels betekent deze keuze dat eindexamenkandidaten meer en vaker naar school kunnen komen dan andere leerlingen. Het valt me tegen dat juist ‘onze’ minister van onderwijs de examens op deze manier belangrijker maakt dan het sociaal welbevinden van jonge mensen tijdens deze pandemie. Vooral als je weet dat uit onderzoek blijkt dat het schoolexamen een betere voorspeller is voor succes in het hoger onderwijs dan het CSE.

Onze eindexamenkandidaten zullen, net als wij, na dit besluit de knop omzetten en hard aan het werk gaan om zich voor te bereiden op de examens. Op zichzelf is dat winst en ook altijd mooi om te zien. Anna, Bram, Isa en de meeste andere leerlingen van onze school gaan het ook in dit jaar zeker halen. Niet omdat ze een vak mogen laten vallen of een herkansing extra krijgen. Maar omdat ze er klaar voor zijn en na 4 of 5 jaar voortgezet onderwijs genoeg kennis hebben opgedaan. Dus zal het echt wel lukken om op die ene middag in de aula de goede antwoorden te geven op een landelijke toets. Omdat het ons vak is om leerlingen op een bepaald niveau te brengen.

Tegelijkertijd hoop ik dat we onze leerlingen verder hebben leren kijken dan de waarde van een diploma. Dat ze van onze school meenemen dat het niet uitmaakt in welk hokje je zit en welk etiket je hebt gekregen. De letters VMBO-KB, GL-TL, HAVO of PDD-NOS, ADHD of ODD zijn als bladeren van een boom, waarachter je als mens onzichtbaar kunt worden. Zoals Zacheus de tollenaar in het bijbelverhaal in een boom klom om zo ongezien te blijven. Maar Jezus bleef staan en kijk omhoog. ‘Kom naar beneden’, zei Hij, ‘Ik wil vandaag in jouw huis zijn’. Laat het onderwijs op het Guido daaraan een bijdrage leveren: jonge mensen tevoorschijn roepen en laten verschijnen. En laat ons als onderwijsmensen daarin voor iedere leerling tot een voorbeeld zijn.

Deel deze activiteit via: