Nieuws

Menselijke maat

Een ongewone zaterdag vandaag. Niet uitslapen en hardlopen maar samen naar Guido Arnhem voor een heuse klusdag. Met de meest handige collega’s en een paar hele handige partners samen aan de slag in de school. Om een paar verfklussen te doen, een muurtje te verwijderen en een deur te vervangen. Het is een jaarlijkse vorm van teambuilding georganiseerd door onze onvervangbare huismeester. Het samen werken, de betrokkenheid en inzet van medewerkers zijn kenmerkend voor ‘ons’ schooltje. Kleinschaligheid die ook in het onderwijs zeldzaam is geworden.

Gelet op mijn eigen kwaliteiten beperk ik mij tot afplakken en de catering. Maar mijn echtgenoot staat op een ladder een muurtje in mijn werkkamer te verven. Een mooie manier om even afstand te nemen van zijn eigen werk bij de belastingdienst Toeslagen. De afgelopen weken getekend door de verhoren van de parlementaire onderzoekscommissie. Een dossier waarin mensen zijn veranderd in gegevens, opgenomen in complexe systemen en processen. Vijf miljoen aanvragen per jaar. In de roep om de menselijke maat klinkt onmacht en verlangen door.

Het moet me van het hart dat het niet altijd mee valt een kleine school te zijn. Het is lastig om zichtbaar te zijn bij potentiële ouders, leerlingen en beleidsmakers. Om financieel gezond te blijven en steeds maar weer uit te moeten leggen wat de waarde is van een christelijke school anno nu. Maar wat staat er veel tegenover: korte lijnen, gemoedelijkheid, een hoog eigenaarschap èn de persoonlijke relatie met al onze leerlingen.

Korte lijnen, gemoedelijkheid, een hoog eigenaarschap èn de persoonlijke relatie met al onze leerlingen.

Want daar gaat het uiteindelijk om. Om T., een zelfverzekerde VWO’ er die elke dag anderhalf uur reist naar onze school en hier haar diploma wil halen. Om J. , 15 jaar en vol bravoure, die voorstraf naar mijn kantoor moet komen en daar toch tranen van in de ogen krijgt. Om M., die dapper uit de kast kwam, en er mocht zijn. Om E. die autistisch is en zo hard moet werken om een plekje in de groep te krijgen. Om 200 leerlingen, allemaal met een eigen verhaal.

De menselijke maat, laten we er zuinig op zijn, op Guido en in het onderwijs.

 

Janine van Drieënhuizen

directeur locatie Arnhem

Deel deze activiteit via: