#11 Ga huiswerk maken en kom in die flow!
Bij alle effectieve leermethodes in deze blogserie ‘leren leren’ is er wetenschappelijk bewijs dat je niet harder, maar slimmer (effectiever) kan studeren. Er is alleen een maar… Als je niets doet, dan valt er ook niets te verbeteren. Ja, ik weet het, dat is een open deur. Toch zijn er leerlingen die in de lesperiode weinig tot geen huiswerk maken en dan in korte tijd de toets leren. Wanneer deze leerlingen aankloppen voor hulp bij het studeren, dan kunnen we weinig voor ze doen. De achterstanden zijn dan te groot geworden. Daarom gaat deze blog over het belang van huiswerk maken.
Op Guido hebben we (vanaf klas drie) een overzichtelijk ritme: paar weken les, toetsweek en dan lekker vakantie. Na de vakantie begint het hele riedeltje opnieuw en wat proberen leerlingen dan te doen? Het vakantiegevoel zo lang mogelijk vasthouden door die eerste weken nog geen huiswerk maken en soms zelfs tijdens de les in de vakantiestand staan. Ondertussen sussen ze hun geweten door te denken dat het huiswerk niet zo veel is en dat ze het later inhalen. Ook hebben leerlingen ontdekt dat ze de toets kunnen leren zonder het huiswerk gemaakt te hebben. Maar dat laatste lukt steeds minder naarmate je verder komt in je studie. Dat is de reden dat steeds meer leerlingen stress hebben, vastlopen en hulp nodig hebben.
Met een kleine – en best begrijpelijke – keuze aan het begin van de periode zetten leerlingen een kettingreactie in beweging. Misschien geeft de sneeuwbal die van de berg rolt een beter beeld. Ten eerste is dat hele kleine beetje huiswerk in week 1 in week 2 of 3 al een bergje waar je wat meer tijd voor moet maken. De drempel is dan hoger. Ten tweede zorgt de achterstand ervoor dat de lessen moeilijker te volgen zijn, waardoor je minder van de uitleg meekrijgt. Het maken van huiswerk kost je daardoor ook weer meer tijd. Ten derde is de tijd die je in de les krijgt om aan je huiswerk te werken, minder effectief. Je weet namelijk niet waar en hoe je moet beginnen. Vragen stellen aan de docent is alleen voor de echte helden weggelegd, want dan wordt duidelijk dat je nog niet zo veel hebt gedaan.
Heb je je eindelijk met een onbevredigend gevoel door de periode geworsteld, moet je leren voor de toets. Maar ja, je snapt er weinig van en dus kost het leren je heel veel tijd. Tijd die je niet hebt en dus… lees je het boek door, stamp je woordjes/begrippen/formules etc., kijk je nog wat uitlegfilmpjes en maak je op hoop van zegen de toets. Het heeft dus weinig zin om effectief te leren studeren als je door achterstanden in tijdsnood bent. Sterker nog, door stress en tijdgebrek ga je precies de dingen doen die we je afraden.
Is het je trouwens wel eens opgevallen dat wanneer je het vakantiegevoel van je afschudt en aan het werk gaat, dat je dan in een soort flow komt? Kort na de vakantie kun je je niet voorstellen dat je weer vol aan de bak moet. Maar zit je er eenmaal in, dan lukt dat best wel. Zelfs vlak voor of in de toetsweek zelf kan die flow ontstaan.
Leren voor de toets begint bij les 1, dus aan het begin van de periode.
Moraal van dit verhaal? Leren voor de toets begint bij les 1, dus aan het begin van de periode. Doe je te weinig, dan kunnen de beste studietips je niet helpen. En als je dan toch in de flow moet komen, doe dat dan zo snel mogelijk aan het begin van een lesperiode. Want die flow komt een stuk soepeler op gang wanneer de hoeveelheid schoolwerk nog is te overzien en daardoor voelt het een stuk prettiger.
Reageren?
FWegerif@Guido.nl.