#16 Hoe overleef ik een toetsweek?
De eerste toetsweek van het jaar staat voor de deur. Niet voor alle leerlingen een ‘chill’ idee. En misschien lig je er zelfs wakker van. Tijd dus om de vraag te stellen hoe je je het beste door zo’n toetsweek heen kan slaan.
Eerst moeten we even stilstaan bij wat die toetsweek zo spannend of vervelend maakt. Het grote aantal toetsen op een moment kan de indruk wekken dat er veel op het spel staat. Maar dat is niet zo. Op onze school zijn er vijf toetsweken dus veel kansen om je cijfer (weer) te verbeteren. Al is voorkomen natuurlijk beter dan genezen. Je kan inhalen mocht je ziek zijn geweest en je kan herkansen mocht je er aan het eind van het jaar (te) zwak voor staan.
In een toetsweek heb je zeeën van tijd, terwijl je weet dat je hard moet werken. Veel leerlingen beginnen dan ook met goede voornemens en plannen. Maar de druk is laag en de verleiding om nog even iets leuks te doen en voor je uit te schuiven is groot. Dat is voor veel volwassenen al een probleem, laat staan voor jongeren. Op het moment dat je uiteindelijk aan de slag gaat, besef je dat je tijd tekort hebt. Met spijt, frustratie en veel extra stress ga je op hoop van zegen de toets in. Het gebrek aan discipline zorgt voor een negatief gevoel bij een toetsweek, maar daar kan je wel wat aan doen.
- Creër overzicht. Begin met het maken van een toetsweek planning. Een planner hiervoor vind je op ItsLearning (of vraag je mentor). Schrijf bij elke toets op wat er van je verwacht wordt en werk dat uit in concrete acties: wat wil jij doen om je zo goed mogelijk op die toets voor te bereiden? Bespreek dit eventueel met de docent, mentor of klasgenoten. Het maken van die planning kost je minder moeite dan het leren voor een toets, dus is er ook minder reden om dat voor je uit te schuiven. Mocht een leraar zijn toetsstof nog niet op Itslearning gezet hebben (moet vanaf begin lesperiode), vraag er dan naar of meld het bij je mentor.
- Vervolgens maak je per toets inzichtelijk wat je al kan en wat niet. Niets is zo onzinnig om in je schaarse tijd dingen te leren die je al kent. Maak hiervoor gebruik van de formatieve toetsen/opdrachten/vragen die docenten in de laatste lessen voor de toets aanbieden. Door bekende stof van je todo te schrappen hou je een heel concreet lijstje over van wat je nog moet leren. Schat per leeractiviteit in hoeveel tijd je nodig hebt. Splits te grote activiteiten op in kleinere en plan ze in de ‘lege uren’ rondom de toetsen.Door deze voorbereiding zorg je ervoor dat wanneer de druk (en stress) hoog begint te worden, je met de meest zinvolle acties aan de slag gaat.
- Belangrijk is dat je goed spreidt en je hersenen ook wat verwerkingstijd en rust gunt (zie blogs #13 en #14). Wees dus ook realistisch met je planning. Het is voor de meeste mensen niet weggelegd om op een dag 8, 9 uur te leren.
- Leef je zo veel mogelijk in, dus stel je bij het oefenen voor dat je een toets aan het maken bent. Beantwoord leerdoelen en maak oefeningen uit je hoofd en gebruik het stappenplan dat in blog #15 is beschreven. Als je alles met je (antwoorden)boek maakt en leert, dan is het leereffect veel lager.
- Accepteer dat je niet perfect bent en dat niet alles volgens plan verloopt. Dat is heel normaal. Probeer er van te leren en in de volgende lesperiode en toetsweek een paar dingen te verbeteren.
Is een toetsweek echt zo vervelend? Ik denk dat toetsen in een gewone lesweek vervelender zijn, want dan heb je volle lesdagen, huiswerk en waarschijnlijk plan je minder goed omdat het maar enkele toetsen zijn. Hoe dan ook, veel succes!
Reageren? FWegerif@Guido.nl.