Terug Home Nieuws Blog Leer jij op een effectieve manier?

Leer jij op een effectieve manier?

20 dec 2022 Blog Leren leren

Je gaat toch niet leren op een manier waarvan je weet dat die niet zo effectief is? Dat zou je inderdaad denken. Stel dat je zou weten wat effectief is en wat niet, zou je het dan anders doen? In de praktijk blijkt het moeilijk te zijn om je leergewoontes te veranderen, ook als je wel beter weet. In deze blog willen we eerst laten zien wat effectieve studiemethoden zijn, maar gedragsverandering komt daarom binnenkort ook aan bod.

De wetenschap houdt zich al ruim 100 jaar bezig met deze vraag. Al in 1885 (!) publiceerde Herman Ebbinghaus de zogenaamde vergeetcurve. Zijn conclusies worden nog steeds gebruikt voor vervolgonderzoeken. Inmiddels weten we door al die wetenschappelijke onderzoeken veel over hoe je het beste kunt leren en hoe je zo min mogelijk vergeet. In zo’n onderzoek moeten bijvoorbeeld verschillende groepen leerlingen elk op een andere manier iets leren en dan wordt na afloop getest hoeveel ze nog weten.  

Een leerling – en zelfs een docent – gaat niet al die onderzoek bestuderen op zoek naar een effectieve methode. Gelukkig heeft John Dunlosky dat in 2013 gedaan. Hij heeft 10 veel gebruikte studiemethodes geselecteerd die leerlingen vaak zelfstandig toepassen. Van deze 10 methodes heeft hij de onderzoeksresultaten op een rijtje gezet en dat leverde conclusies op zoals in bijgaande tabel is afgebeeld. 

Wat we hiervan leren is dat veelgebruikte methoden zoals het lesboek (opnieuw) doorlezen en teksten markeren helemaal niet zo goed blijken te werken. Dat weten heel veel mensen niet en misschien is het je zelfs wel geadviseerd. Ruim driekwart van de leerlingen op onze school blijken onder andere op deze manier te leren. Vaak combineren ze dat met andere – effectievere – methoden, maar er zijn ook leerlingen die bijna al hun tijd aan de mindere effectieve methode besteden. Voor die leerlingen is er goed nieuws. Door (een deel van) je tijd aan effectievere methoden te gaan besteden kun je in dezelfde tijd betere resultaten behalen!

Leer je dan helemaal niets van herlezen, markeren enzovoorts? Nee, je onthoud er altijd wel iets van, zeker op de korte termijn. Omgekeerd schieten je cijfers niet opeens omhoog als je op een effectievere manier gaat leren. Het begint bij bewustwording; nadenken over hoe je nu leert en vervolgens bedenken (aan de hand van de tabel) wat je kunt verbeteren. Om je daarbij te helpen leggen we in volgende blogs uit waarom de ene methode effectiever is dan de andere.  

Reageren? FWegerif@Guido.nl.

Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, N. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving Students’ Learning with Effective Learning Techniques: Promising Directions from Cognitive and Educational Psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58. 

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan