Terug Home Nieuws Blog Mag een docent via Whatsapp contact hebben met leerlingen?

Mag een docent via Whatsapp contact hebben met leerlingen?

19 apr 2021 Blog

Mag een docent via Whatsapp of Instagram contact hebben met leerlingen? Die vraag bespraken we deze week met de medezeggenschapsraad (MR) waar ik lid van ben. Er is een gedragscode opgesteld voor zo’n beetje alles wat met ICT te maken heeft, maar die kan pas inwerkingtreden als de MR ermee heeft ingestemd. Het leidde tot interessante gesprekken met meerdere collega’s, die vat ik hier samen in een fictief gesprekken tussen collega’s Destiny en Achmed.

Destiny: ‘Nee, natuurlijk moet een docent niet appen met een leerling. Het is belangrijk dat er afstand bestaat tussen docenten en leerlingen.’

Achmed: ‘Waarom is dat belangrijk, ik wil juist graag dicht bij mijn leerlingen staan!’

Destiny: ‘Regelmatig lees je in de media over incidenten waarbij docent en leerling te close met elkaar werden. Dat moet je gewoon voorkomen. De schade daarvan kan enorm zijn, in de eerste plaats voor de leerling, maar uiteindelijk ook voor de school.’

Achmed: ‘Maar die incidenten zijn toch van alle tijden? Dat heeft toch niks met social media te maken?’

Destiny: ‘Dat is waar, maar je maakt de drempel wel lager. Een gesprek dat begint met iets dat over school gaat kan in zo’n besloten Whatsappgesprek makkelijk van karakter veranderen en intiemer worden, zonder dat de leerling of de leraar dat vooraf van plan was.’

Achmed: ‘Wat een wantrouwen! Het is juist belangrijk dat je je personeel als professional vertrouwt, en hen zelf de keuzes laat maken. Natuurlijk moet je daar wel over in gesprek, bijvoorbeeld met beginnende collega’s.’

Destiny: ‘Maar we hebben toch ook Teams? Waarom kun je dat medium niet gebruiken?’

Achmed: ‘Wat maakt dat nou voor verschil, daar kun je toch ook rechtstreeks chatten met een leerling?’

Destiny: ‘Ja, maar dan is het wel helder dat het om een schoolsituatie gaat, en bovendien kunnen die berichten teruggekeken worden als er daartoe aanleiding is, dan is het risico minder groot dan op een plek waar je helemaal onbespied bent.’

Achmed: ‘Wàààt? Kunnen die berichten worden teruggelezen?’

Destiny: ‘Tuurlijk, en dat is heel normaal in bedrijven en scholen, je doet je werk onder verantwoordelijkheid van je baas, en dat betekent dat die een bepaalde mate van controle heeft.’

Achmed: ‘Nou, dat zou voor mij eerder een reden zijn om júist naar Whatsapp over te schakelen! En bovendien: Instagram en Whatsapp zijn nu eenmaal de communicatiemiddelen van de jongeren aan wie we lesgeven, dus gebruik ik die.’

Destiny: ‘Die logica snap ik niet. De leerling en jij zijn hier alleen maar vanwege jullie schoolwerk, dan kun je toch gewoon de communicatiekanalen van school gebruiken? Als ik bij een commercieel bedrijf werk ga ik toch ook niet op Instagram zitten met mijn klanten?’

Achmed: ‘Maar ik vind een school iets heel anders dan een bedrijf. Als leraar, maar zeker als mentor wil ik weten wat er in het leven van de leerling speelt, dat kan ik niet los zien van wie zij zijn op school. Daarom volg ik hen op Instagram, en zij mij.’

Destiny: ‘Ik vind dat veel te ver gaan, stopt dat dan ook ergens?’

Achmed: ‘Nou, bij mij eigenlijk niet. Soms ontdek ik via Insta dat het niet goed gaat met een leerling, en kan ik daarover in gesprek gaan. Het is ook wel eens gebeurd dat een leerling mij ’s avonds of in het weekend appte omdat ze diep in de put zat, ik wil ook heel graag op zulke momenten iets kunnen betekenen.’

Destiny: ‘Dat is natuurlijk heel nobel van je, maar als ik kijk naar mijn taakomschrijving als mentor, en naar wat het doel is van ons onderwijs voel ik me niet geroepen om hulpverlener te spelen.’

Achmed: ‘Helemaal prima, dan doe ik het dus wel en jij niet, prima toch?’

Destiny: ‘Helemaal niet prima, er ontstaat ook een druk op andere collega’s om daar aan mee te doen.’

Achmed: ‘Ik denk dat leerlingen prima snappen dat er verschillen zitten tussen docenten, en die zijn er trouwens ook tussen hen: sommige leerlingen moeten er niet aan denken om zo contact te hebben met hun mentor.’

Destiny: ‘Maar daarnaast wordt het voor leerlingen steeds onduidelijker waar ze moeten zijn voor communicatie vanuit en naar school: mail, Teams, ItsLearning, Magister en dan nu dus ook nog eens Whatsapp en Instagram? Vind je het gek dat leerlingen dan zo vaak een bericht missen?’

Achmed: ‘Dat gaat in het echte leven net zo. Daar moeten ze maar mee om leren gaan.’

Destiny: ‘Ik denk dat pubers behoefte hebben aan duidelijkheid en structuur. En docenten trouwens ook!’

Achmed: ‘En ik denk dat je ze los moet laten, dan gaan ze vast wel eens onderuit, maar dat is juist gezond.’

Destiny: ‘Tsja, maar het hoeft maar één keer écht goed mis te gaan met een docent die niet genoeg afstand houdt van een leerling en je kunt de school sluiten, zeker als daarna naar buiten komt hoe normaal het hier is dat leerlingen en docenten zo close met elkaar zijn op deze school.’

Tsja. En nu weet ik dus nog steeds niet wat ik er nou eigenlijk zelf van vind. Maar straks moet ik wel die gedragscode goed- of afkeuren… Wat vinden jullie?

Door: Hugo Scherff, Voorzitter MR en docent geschiedenis en maatschappijleer.

Overige nieuwsberichten

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan