Nieuws

Onderzoek naar onderwijs.

Ook afgelopen jaar was ik bezig met onderwijs en met onderzoek. Ik ben docent informatica en geef les in de bovenbouw. Tegelijk doe ik promotieonderzoek aan de Radboud Universiteit naar de vakdidactiek van informatica, gericht op hoe we het onderwijs van informatica kunnen verbeteren.
Een boeiende combinatie omdat je als onderzoeker veel leest en leert wat je de volgende dag in je les al kunt toepassen. En omdat je als onderzoeker heel concreet weet welke onderdelen van het vak lastig zijn voor leerlingen en ook extra gemotiveerd bent om dat onderwijs te verbeteren.
In mijn onderzoek houd ik me bezig met het onderwijzen van algoritmen.

Over algoritmen lees je veel in het nieuws, bijv. 2 weken geleden het bericht dat CDA en D66 strengere regels willen voor het gebruik van algoritmen door de overheid. Op zich is een algoritme heel onschuldig. Een algoritme is een stappenplan dat exact omschrijft hoe een computer iets uitvoert of berekent. Maar algoritmen voor bijvoorbeeld het voorspellen van uitkeringsfraude zijn vaak heel complex en niet transparant, wat van een overheid wel verwacht mag worden.

Terug naar het onderwijs op de Guido: hoe kun je algoritmen op een boeiende manier uitleggen? Bij het vak informatica leren leerlingen o.a. de basale zoek- en sorteeralgoritmen en algoritmen voor het berekenen van een kortste route. Ook leren we de leerlingen om de efficiëntie van die algoritmen te analyseren. Om leerlingen te bepalen bij het nut van efficiënte algoritmen, gebruik ik als voorbeeld Google’s zoekmachine. Iedereen begrijpt dat een computer heel efficiënt moet zoeken, niemand wil lang wachten als je iets Googelt. Dus kan zo’n voorbeeld helpen om leerlingen te motiveren om de efficiëntie van (veel minder ingewikkelde) algoritmen te onderzoeken.Afgelopen jaar waren we in vwo 6 bezig met “gretige algoritmen” dat zijn algoritmen die vaak wel een oplossing vinden, maar niet altijd de meest optimale.

Ik merkte in de les dat mijn uitleg niet duidelijk was. Ik zag dat sommige leerlingen met een vragende blik achterbleven toen de bel ging. Die week was ik voor mijn onderzoek bezig een volgende deelstudie voor te bereiden, daarvoor las ik een boek waarin ik een mooi voorbeeld van een “gretig algoritme” tegenkwam om te bepalen hoe je wisselgeld teruggeeft met zo min mogelijk munten. Dat voorbeeld gebruikte ik in de volgende les en gelukkig hielp dat de leerlingen om het concept “gretig” algoritme beter te begrijpen.

De deelstudie die ik toen voorbereidde, is inmiddels uitgevoerd, met dank aan de informatica-leerlingen van mijn collega Peter Verhagen. Alle resultaten zijn op video vastgelegd (zie bijgaande foto) en wachten nu op verdere analyse. Daarover wellicht in een volgende blog meer.

Jacqueline Nijenhuis-Voogt
Docent informatica

Deel deze activiteit via: