Nieuws

Examenportret: Margiet van de leerlingenadministratie

 

Wat is jouw taak tijdens de examens?

Tijdens de examens heb ik het eindelijk heerlijk rustig, maar ervoor en erna heb ik het druk. Wat leerlingen zich vast niet realiseren is dat als zij starten met hun examens er al een kleine 200 taken afgehandeld zijn om het mogelijk te maken dat er examen gemaakt kunnen worden. We hebben hier een heel strak draaiboek voor en daar we het hele jaar mee bezig.
Na de examenuitslagen ben ik verantwoordelijk voor het printen van de diploma’s en cijferlijsten. Dat is een heel secuur klusje. Dit jaar is er voor het eerst een zogenaamd Plusdocument voor de havo- en vwo-leerlingen. Dit document zegt eigenlijk meer over je ‘wat de leerling kan en heeft ontwikkeld naast het halen van cijfers’. Talenten komen hierin bijvoorbeeld sterk voren.

Wat vind je hier leuk aan?

Ik vind het erg leuk als al die zaken die geregeld moeten worden uiteindelijk gewoon weer lukken. Er zijn af en toe best wel van die stress momenten. Er hangt veel vanaf bijvoorbeeld als bij de laatste checkbeurten blijkt dat niet alle scores van examens in Magister staan. Er komt dan op de dag van de uitslag geen resultaat binnen voor die leerlingen met dat vak. Ik denk dus dat ik het allerleukste vind dat de leerlingen niets merken van wat er allemaal achter de schermen afspeelt; want dan doen we het goed!

Wat maakt de sfeer bijzonder tijdens de examenperiode?

Er heerst een bepaalde spanning, dat komt denk ik omdat de leerling op dat moment hard aan het knokken is, de docent kan niets meer doen, de leerling daarna ook niet meer, afwachten dus!
Iedereen die op school werkt, dus ook directie en de Ondersteunende Dienst, hoopt natuurlijk dat alle leerlingen slagen en zal het aantal geslaagden gelijk of hoger zijn dan het voorgaande jaar…?

Wat maakt jouw werkdagen tijdens de examenperiode anders dan andere werkdagen?

Ten tijde van de examens is het iets rustiger. Ik bereid me voor op de uitslagen en de lijsten met herexamen kandidaten. Ik vind het altijd wel erg leuk als je ziet hoe leerlingen ontladen na een examen en opgaven bespreken met elkaar of ze het nu wel of niet juist hebben ingevuld. Dat doet me weer terugdenken aan mijn eigen examens. Het gevoel dat je er dan niets meer aan kunt doen en het zo ongrijpbaar is tot je het echte onomkeerbare resultaat ontvangt.

Wat gebeurt er als jij te laat zou komen op de dag van de examenuitslag?

Als ik later kom dan 8.00 uur? Dan komt de uitslag bij de leerling later bij de leerling… haha. Dat doen we dus niet! Op de uitslagdag zitten we vanaf 8.00 klaar omdat dan de N-termen gedownload kunnen worden van DUO. Die N-termen moeten we heel nauwkeurig in Magister invoeren (dit wordt door 4 personen gecontroleerd om fouten te voorkomen) en deze worden vervolgens in Magister met de reeds ingevoerde scores berekend. Daarna draaien we de de lijsten uit en kan worden bekeken welke leerlingen er geslaagd zijn, gezakt zijn, of wie er een herkansing moeten doen. Deze lijsten worden besproken met de examensecretarissen en de mentoren en daarna krijgt de leerling zijn uitslag te horen. Dat gebeurt er dus in de tijd dat het zenuwslopend voor sommige leerlingen begint te worden. Er hangt veel van af want sommige leerlingen kunnen alsnog slagen als ze bijvoorbeeld een extra vak laten vallen. Dit moet zorgvuldig worden bekeken en dat gebeurt dus ook.
En ik?… Ik maak lijsten van leerlingen waarvoor ik alvast een cijferlijst en diploma kan gaan printen. Dit jaar ontvangen de leerlingen voor het eerst het nieuwe diploma in de nieuwe Guido-huisstijl. De oude uit de kluis hebben we versnipperd om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt met deze waardedocumenten. Dat was een leuk klusje… lege diploma’s vernietigen! Jouw diploma ziet er straks supermooi uit!

 

Deel deze activiteit via: