Nieuws

Prijsuitreiking publieksprijs The Learning Challenge

In september hebben leerlingen uit klas 2w van Guido de Brès in Amersfoort een publieksprijs in ontvangst genomen. Deze prijzen werden overhandigd door Jeroen Spierings van Ricoh Nederland. De leerlingen hebben begin dit jaar meegedaan met een wedstrijd van Ricoh waarin zij uitgedaagd werden om te bedenken hoe leren leuker, boeiender en persoonlijker kan met digitale middelen.

In mei is de groep meiden uit deze klas naar ’s Hertogenbosch afgereisd om de finale bij te wonen. Teamleider Harry Noppers en Sanne Luijk gaven een presentatie over de plannen die zij samen hebben over het toepassen van gepersonaliseerd leren. Het idee met de meeste stemmen won de publieksprijs. En dat was het idee van meneer Noppers en de meiden uit o1w.

Leerling Dinieke van Veelen: ‘In de Engelse les kwam meneer Noppers binnen, hij vroeg of we een uitdaging, ‘The Learning Challenge’, aan wilden gaan. We vormden een groepje met alle meiden uit de klas en hebben ons idee ingestuurd. We hadden van te voren nooit gedacht dat we er iets van zouden horen.’ Sanne: ‘En toen waren we door naar de finale. Het was erg spannend, maar ik vond het leukste dat iedereen naar mij luisterde toen ik presenteerde, dat het er echt toe doet wat je zegt’.

Jeroen Spierings benadrukt dat van de 20 inzendingen die binnen zijn gekomen, er 5 van één school afkomstig waren. ‘Dat zegt wel iets over de onderwijsontwikkelingen binnen Guido de Brès. Er waren 7 scholen die door mochten gaan naar de finale. Daarnaast is het opmerkelijk dat Guido de Brès de enige school is die de uitdaging aan zijn gegaan met een groep leerlingen uit de, toen nog, eerste klas’.

De leerlingen namen na een korte toespraak de prijzen in ontvangst, 6 iPads, 3 projectoren en een hele bijzondere camera waarmee je onder water kunt fotograferen of op microscopisch niveau details kunt vastleggen. Op de vraag wat de volgende stappen zijn antwoorden de meiden uit o2w: ‘na afloop van de finale hebben we met iemand gesproken die mét ons het idee wil uitwerken in een app. We hebben al een schets gemaakt.’

Deel deze activiteit via: