Nieuws

Winnaars van de schoolsluiting

De zomervakantie is voor iedereen voorbij, dus we mogen weer naar school. Écht naar school! Veel leerlingen hebben de school en vooral hun vrienden gemist. Oke, vooruit… misschien ook een paar docenten. Ouders zijn over het algemeen ook blij dat de scholen weer open zijn. Het afgelopen jaar eindigde met pittige maanden van thuiswerken en -leren waarin veel leerlingen worstelden met het overzicht, ritme en werkdiscipline. Bij de online lessen was het soms erg moeilijk om de aandacht er bij te houden.

We zijn bang dat sommige leerlingen een achterstand hebben opgelopen, doordat ze de schoolstructuur, het rumoer, het ritme en de gezelligheid misten. Dat zijn de leerlingen die externe druk en prikkels nodig hebben om goed te kunnen werken. Ik hoorde zelfs van leerlingen die toegaven dat ze huiswerkcontroles en sancties misten, omdat ze nu minder gedaan kregen. Al deze leerlingen hebben in de laatste vier schoolmaanden ervaren hoe het is om in een schoolsysteem te moeten functioneren die niet bij hun past.

Maar er zijn ook leerlingen die juist niet terug verlangen naar het ‘oude normaal’. Zij hebben ontdekt dat thuis leren veel fijner is. Bijvoorbeeld omdat ze zelf hun tempo bepalen, minder prikkels ervaren en hun eigen dagritme kunnen aanhouden. Zij voelden zich de afgelopen maanden helemaal in hun element en sommigen presteerden zelfs beter dan daarvoor. Zij zijn de winnaars van de schoolsluiting. In het ‘oude normaal’ moeten deze leerlingen zien te overleven in een systeem waar ze niet in passen.

Oneerlijk eigenlijk; dat we ons zorgen maken over leerachterstanden bij leerlingen die 4 maanden niet-passend onderwijs kregen terwijl er leerlingen zijn die vrijwel hun hele schoolcarrière niet-passend onderwijs krijgen. We weten niet exact hoe groot de winnaars en verliezers van de schoolsluiting zijn, maar laten we de groep ‘winnaars’ niet vergeten nu de scholen weer open zijn. We hebben in een gigantisch experiment geleerd hoe we op afstand flexibel onderwijs kunnen geven. Dan moet het toch mogelijk zijn om nu ook voor die leerlingen passend onderwijs aan te bieden?

Frits Wegerif (Docent Algemene Economie)

Deel deze activiteit via: